29 grudnia 2022

Podróż do przyszłości – rynek pracy i jego specyfika

Dynamika zmian zachodzących na rynku pracy jest ogromna. Warunkują one zapotrzebowanie na nowych specjalistów i kreują dominujące na nim branże. 
Dzisiejszy rynek pracy wskazuje, że są potrzebni na nim wyspecjalizowani pracownicy, którzy jednocześnie specjalizując się w swojej dziedzinie, potrafią rozwijać swoje kompetencje, by w sytuacji zmiany, łatwo dopasować się do potrzeb rynku pracy.

Co wyróżnia zatem rynek pracy w obecnym czasie?

Otóż:

  • dynamizm – siła zmian i zaskakujący czas ich zachodzenia powoduje, że sami jako pracownicy musimy być dynamiczni, elastyczni, otwarci. Musimy umieć dopasowywać się do zaistniałej na rynku pracy sytuacji. Coraz rzadziej spotkamy się z sytuacją pracy w jednym zakładzie pracy prze całe życie. Wynika to ze zmian zachodzących na rynku pracy, innego zapotrzebowania na pewnych specjalistów, ale również z naszych potrzeb. Jesteśmy bardziej otwarci na zmiany i na poszukiwanie nowych wyzwań zawodowych. Chętniej również się uczymy i rozwijamy swoje kompetencje. 
  • wzrost znaczenia konieczności przekwalifikowania się czy reskillingu – przekwalifikowanie pracowników już funkcjonujących w strukturze firmy pozwala, wyposażanie ich w nowe kompetencje stwarza możliwość pełnienia przez nich nowych ról zawodowych w strukturze firmy. Zapobiega to nie tylko wypaleniu zawodowemu pracowników, ale zwiększa także ich efektywność i pozwala na tańsze wypełnienie luk kadrowych przez pracodawcę kandydatami z wnętrza firmy. 
  • wzrost znaczenia pracy zdalnej w wielu sektorach gospodarki – po okresie pandemii praca zdalna zagościła na stałe w wielu branżach i sektorach rynku pracy. Dziś już nie dziwi poszukiwanie pracy przez kandydatów na stanowiskach wirtualnych asystentek czy księgowych. Swoje miejsce na rynku pracowników zdalnych świetnie odnajdują specjaliści z branży IT (np. programiści czy graficy), tłumacze, specjaliści ds. social mediów czy prowadzenia kampanii reklamowych i promocji marki. 
  • wzrost znaczenia soft skills w procesie pozyskiwania nowych pracowników – kompetencje miękkie, osobowe determinują to, w jaki sposób podchodzimy do wykonywania zadań, radzimy sobie ze stresem w pracy, czy integrujemy się z innymi. Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na kompetencje miękkie w ofertach pracy, poza standardowymi kwalifikacjami i doświadczeniem w branży. Soft skills stają się wyznacznikiem radzenia sobie w środowisku pracy, w którym zamierzamy funkcjonować. 
  • praca jako ciągły projekt, o który należy dbać i ciągle go rozwijać – szukanie w pracy nowych wyzwań to zadanie każdego pracownika. Żyjemy w czasach, gdzie wyzwania powodują, że odczuwamy zwiększoną energię i chęć do działania. Zwiększaj swoje zaangażowanie w wykonywanie zadań zawodowych, myśl pozytywnie, rozmawiaj ze swoim przełożonym o zakresie swoich zadań i pomysłach na ich realizację. 
  • zapotrzebowanie na nowych specjalistów i rozwój kluczowych kompetencji – dzisiejszy rynek pracy wymaga od przyszłych pracowników rozwijania praktycznych umiejętności, które z powodzeniem będzie można wykorzystywać w każdym środowisku (m.in. znajomości języków obcych, kompetencji cyfrowych czy zdolności interpersonalnych). Dynamizm, elastyczność czy globalność wielu branż, rodzi również zapotrzebowanie na specjalistów w branży IT, komunikacji społecznej i zasobach ludzkich, doradztwie, sprzedaży, inżynierii czy ochronie zdrowia.

Dla przypomnienia: 

2 komentarze:

  1. Właściwe nastawienie i przede wszystkim chęć podjęcia zatrudnienia są ważne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tego typu informacje są niezwykle potrzebne

    OdpowiedzUsuń