8 lutego 2022

Marzenia zawodowe a rzeczywistość

Dziś zapraszam Cię do sięgnięcia pamięcią wstecz. 

Do Twoich pierwszych skojarzeń zawodowych. 

Kim chciałeś być, jako dziecko?

Zastanów się i odpowiedz sobie na to pytanie. 

Ja tymczasem podzielę się z Tobą moją historią zawodową.

Od zawsze pasjonowała mnie akrobatyka, łyżwiarstwo figurowe, pływanie synchroniczne, dlatego jako mała dziewczynka marzyłam by zostać akrobatką cyrkową i z racji mojego imienia uczyć się w Julinku słynącym z Bazy Cyrkowej. Ponieważ nie mam talentu sportowego i fizycznego, szybko zrezygnowałam z tego pomysłu. W wieku 10 lat otrzymałam od rodziców na urodziny pierwszy aparat fotograficzny. Pasja do zdjęć, tworzenia albumów czy kronik spowodowała, że na etapie wyboru szkoły średniej zastanawiałam się nad technikum fotograficznym. Trafiłam jednak ostatecznie do klasy matematyczno-informatycznej. I tak zrodził się mój pomysł na bycie informatykiem. Lubię tworzyć grafiki do dziś, administruję w swojej pracy stroną internetową i social media. Bardzo bliskie są mi prace twórcze, gdzie estetyka miesza się z kreatywnością. Będąc w czwartej klasie liceum pierwszy raz miałam do czynienia z badaniem predyspozycji zawodowych. Dzięki psychologom z poradni psychologiczno-pedagogicznej w mojej szkole otrzymałam inspirację do dalszego rozwoju i podjęcia decyzji zawodowej. Test Achtnich'a wskazał moje preferencje zawodowe w zakresie pracy socjologa, nauczyciela historii lub doradcy zawodowego. Socjologię odrzuciłam od razu, o pracy doradcy zawodowego pomyślałam, że to dziwny zawód, taki nijaki. Wybór padł na pracę nauczyciela geografii, ponieważ ten przedmiot był mi szczególnie bliski w szkole. Ostatecznie zdecydowałam się na szkołę turystyczną, gdzie zdobyłam tytuł technika usług turystycznych. Po praktykach w biurze podróży okazało się, że nie jestem zadowolona z tej pracy. Nie odpowiadał mi jej handlowy charakter. Trafiłam do Urzędu Pracy i na szkolenie z zakresu prac biurowych. Tam poznałam moją obecną koleżankę z pracy, doradczynię zawodową. Kiedy zaproponowała mi staż w swoim biurze, zdecydowałam się od razu, nieświadoma jeszcze tego, że tym krokiem podejmę najlepszą decyzję zawodową w swoim życiu. To było ponad 15 lat temu. Od tego czasu związana jestem z poradnictwem zawodowym, ukończyłam studia w tym zakresie, pracuję zawodowo, rozwijam się, by pomóc Tobie podjąć dobrą decyzję zawodową. Dziś wykonując pracę doradcy zawodowego jestem pewna, że ten wybór był słuszny i najlepszy z możliwych!

Dlaczego piszę o swojej historii?

Po pierwsze, ponieważ uważam, że przypadków nie ma i mamy wpływ na to, jak toczy się nasza historia zawodowa i zdecydowanie możemy się przygotować do jej realizacji. Po drugie - warto zderzyć nasze wyobrażenia zawodowe z rzeczywistością rynku pracy. 

Jak to zrobić? Otóż:

  • szukać informacji o interesujących nas zawodach
  • odbywać praktyki, staże, udzielać się w ramach wolontariatu czy brać udział w wizytacjach firm lub dniach otwartych
  • szukać ludzi, którzy wykonują interesujący nas zawód, by pozyskać od nich wiedzę praktyczną 
  • rozmawiać o swoich wyborach zawodowych z bliskimi, doradcami zawodowymi, pedagogami
  • badać swoje predyspozycje zawodowe
  • pasjonować się tym, co nas interesuje i poszerzać wiedzę w tym temacie.
 
Dla przypomnienia:

4 komentarze:

  1. Witam, pisałam już pod innym postem ale napiszę i tutaj w sprawie CV. Szukam pracy na umowę o pracę i mam problem z CV. Zaraz po szkole (technikum handlowe) byłam ubezpieczona w krus jako domownik i pracowałam dorywczo jako opiekunka dzieci. To moje jedyne doświadczenie zawodowe i nie wiem jak napisać to w cv.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wpis zawiera bardzo ciekawe informacje

    OdpowiedzUsuń
  3. Niezwykle cenne wskazówki. Rewelacyjny jest ten wpis

    OdpowiedzUsuń