Każda działalność gospodarcza wymaga skrupulatnego i rzetelnego zaplanowania. Jeśli jesteś przed podjęciem decyzji o uruchomieniu własnego biznesu – zastanów się, w jaki sposób powinieneś przygotować się do realizacji tego przedsięwzięcia?
Biznesplan jest swego rodzaju narzędziem opisującym plany przyszłego przedsiębiorcy, który ułatwi uzyskanie odpowiedzi na temat przyszłości firmy w założonej perspektywie czasu. Najczęściej biznesplan obejmuje funkcjonowanie przyszłego przedsięwzięcia biznesowego w perspektywie jednego roku do mniej więcej 5 lub więcej lat. Oczywiście powinien posiadać realne założenia oraz być opracowany na podstawie analizy SWOT (szanse i zagrożenia, mocne i strony i trudności).
Jak przygotować się do sporządzenia biznesplanu?
Biznesplan powinien składać się z kilku elementów, które w formie opisowej pomogą Ci zaplanować swój przyszły biznes. Mowa tutaj o takich elementach jak:
- motywacja do uruchomienia firmy – zastanów się co jest Twoim asumptem do prowadzenia firmy? Bardzo często wielu przedsiębiorców ubiega się o środki finansowe na uruchomienie firmy, warto wskazać też, co jest motywacją w sytuacji chęci pozyskania tych środków.
- prezentacja firmy – nazwa firmy, dane przyszłego przedsiębiorcy, forma prawna działalności, PDK, lokalizacja firmy, cele firmy i zakres jej działalności.
- charakterystyka produktów lub usług – opis produktu i jego innowacyjność. Warto zastanowić się skąd biorą się potrzeby odbiorców względem planowanego produktu lub usługi. Możesz tutaj zaplanować przeprowadzenie badań, które określą zapotrzebowanie na oferowany produkt lub usługę.
- rynek i działania marketingowe – zasięg terytorialny działalności, charakterystyka grupy docelowej odbiorców, konkurencja, dostawcy, działania marketingowe, wizualizacja indywidualna. Warto zastanowić się tutaj, czy posiadasz promesy lub listy intencyjne. Mogą okazać się pomocne w określeniu rynku odbiorców lub dostawców. Określą przy okazji Twoje przygotowanie do planowanego biznesu i zaangażowanie w dotychczasowe rozmowy biznesowe.
- park maszynowy oraz personel – schemat organizacyjny firmy wskazujący zakres zadań poszczególnych pracowników, jak i Ciebie, jako właściciela firmy. Warto tutaj zwrócić uwagę na konieczność posiadanych kompetencji lub uprawnień pracowników. Kolejnym elementem będzie zaplecze techniczne jakie posiadasz lub planujesz zapewnić swoim pracownikom, wyposażenie firmy w niezbędne maszyny, produkty, narzędzia, itp.
- analiza finansowa – jak planujesz finansować swoją działalność?, jakie posiadasz własne nakłady finansowe na uruchomienie firmy? Zaplanuj rachunek planowych wyników finansowych uwzględniając przychody oraz stałe koszty prowadzenia firmy. Przewidywane zyski zaplanuj w okresie 1 miesiąca, kwartału oraz roku.
- analiza SWOT – określ mocne i słabe strony planowanego biznesu oraz szanse i zagrożenia swojej przyszłej firmy. Bądź tutaj obiektywny, bierz pod uwagę wszystkie możliwe czynniki wpływające na Twoją firmę.
Zapraszam Cię również do zapoznania się moją szczęśliwą trzynastką – czyli kluczowymi pytaniami, na które powinieneś odpowiedzieć samemu sobie przy tworzeniu biznesplanu. Link znajdziesz tutaj.
Ciekawy wpis. Warto było tutaj zajrzeć. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo wartościowe wskazówki, przydatny wpis
OdpowiedzUsuńInteresujący artykuł, bardzo praktyczne i pomocne informacje zawarte w tekście. Świetny blog.
OdpowiedzUsuńCiekawie napisane. Wszystkie informacje bardzo przydatne
OdpowiedzUsuńBardzo pożyteczny wpis. Stworzenie dobrego biznes planu to podstawa przed rozpoczęciem działalności.
OdpowiedzUsuńPodstawą jest również właściwy marketing i reklama.
OdpowiedzUsuńMyślę, że przede wszystkim warto skrupulatnie zająć się punktem numer 6, czyli analizą finansową. Tutaj bardzo łatwo można pominąć koszty, takie jak zakup terminala i innych urządzeń niezbędnych przy prowadzeniu działalności. Może napisałbyś coś więcej na temat analizy finansowej, którą warto wykonać przy zakładaniu działalności?
OdpowiedzUsuń