Każdy przyszły przedsiębiorca, rzetelnie
chcący przygotować się do uruchomienia planowanego biznesu, powinien mieć na
uwadze stworzenie biznesplanu. Będzie on swego rodzaju przewodnikiem
informującym o tym, gdzie jesteś, dokąd zmierzasz i w jaki sposób chcesz
dotrzeć do wymarzonego celu biznesowego. Najogólniej mówiąc, biznesplan będzie
traktował o trzech etapach w Twoim życiu zawodowym: przeszłości,
teraźniejszości i przyszłości.
Przeszłość dotyczy oczywiście tego, czego już dokonałeś zawodowo, jakie posiadasz umiejętności, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. To, co robisz teraz jest nie mniej ważne. Podkreśl w biznesplanie Twoją dotychczasową aktywność – badanie rynku, zdobywanie uprawnień czy odbyte spotkania z potencjalnymi odbiorcami lub kontrahentami. Przyszłość opisana w biznesplanie dotyczyć będzie planowanej strategii działania, rozwoju Twojej przyszłej firmy oraz określanie tego, na co chcesz wydać fundusze, które zaplanujesz na rozwój swojej firmy.
„Kiedy droga jest trudna i wymagająca, a
inni nie rozumieją,
gdzie idę ani dlaczego tam idę, to nie znaczy, że się mylę.”
Anne Lèvy-Morelle
Chcąc ułatwić Ci tworzenie biznesplanu, przygotowałam główne zagadnienia, które ułatwią Ci stworzenie biznesowego przewodnika Twojej firmy.
- streszczenie – krótki i zwięzły opis planowanej działalności, który dzięki prostej formie będzie zrozumiały dla czytelnika. Unikaj w związku z tym szczegółowego języka branżowego i skrótów myślowych. Pamiętaj, że biznesplan może czytać osoba, która nie jest związana z Twoją branżą, a jedynie ma za zadanie jego ocenę formalną.
- dane o firmie i dane o właścicielu, czyli wszystkie dane pozwalające zidentyfikować firmę i Ciebie, jako jej właściciela (NIP, Regon, kod PKD, forma prawna działalności, lokalizacja firmy – miejsce rejestracji formy i miejsce jej wykonywania).
- opis rynku – analiza SWOT – cele firmy – opisz tutaj wszystkie działania podjęte w związku z planowanym przedsięwzięciem biznesowym. Miej szczególnie na uwadze cel firmy i badanie rynku. Przeanalizuj otoczenie Twojej przyszłe firmy lub branży, w której zamierzasz funkcjonować. Scharakteryzuj odbiorców Twoich usług, dostawców, konkurencję. Określ, co jest Twoją mocną stroną, co stanowi Twoją przewagę/ szansę, a co zagrożenie.
- plan marketingowy – dzięki niemu rozpoznasz potrzeby swoich odbiorców, odpowiednio przygotujesz produkt/usługę i wprowadzisz je do obrotu rynkowego. Określ to, co chcesz sprzedać, jaka ma być cecha Twojego produktu, jak zdefiniujesz swoją markę. Uwzględnij koszty, które poniesiesz na reklamę oraz koszty związane ze sprzedażą (np. sprzedaż stacjonarna będzie wymagała posiadania lokum, a sprzedaż internetowa zakupu domeny ze sklepem). Jak będziesz się reklamował? Możliwości masz wiele: prasa, TV, social media, ulotki, katalogi, promocje, konkursy, targi i eventy branżowe, sponsoring, współpraca z influencerami.
- plan
finansowy – pozwoli Ci na rozpoznanie potrzeb Twoich odbiorców,
przygotowanie odpowiedniego produktu i wprowadzenie go do obrotu. Określ to, co
chcesz sprzedać, jakie cechy i cenę będzie miał Twój produktów. Zaplanuj plan
finansowy w oparciu o comiesięczny przychody, uwzględniając koszty prowadzenia
firmy (podatki, najem lokalu, ZUS, zatrudnienie pracowników, itp.).
Odpowiednie planowanie i właściwa reklama to klucz do sukcesu.
OdpowiedzUsuńNiezwykle pouczający jest ten wpis. Bardzo mi się podoba.
OdpowiedzUsuńBez biznesplanu potencjalny przyszły biznes, to chaos, przez który trzeba się przedzierać każdego dnia. Zanim otworzy się choćby najmniejszą firmę, należy się do tego bardzo dobrze przygotować, poprzez opracowanie porządnego biznes planu.
OdpowiedzUsuń